1

17. oktober 2010

Ibsen var en klok mann han også......

BlogglistenJeg har til stadighet vandret Henrik Ibsens gate (tidligere Drammensveien), Fredriksgate og Karl Johans gate og undret meg stort.....
stort over det fantastiske kunstverk som ligger helt fra Ibsen-museet til Grand Cafè. Jeg har undret meg over sitatene på fortauet.  Sitatenes visdom, styrke og skjønnhet, og jeg har undret meg over at det ikke finnes et eneste sted der disse er samlet slik at vandrende kan lese dem, se dem i f.eks oversettelse til engelsk eller fransk eller for den saks skyld kinesisk.
Det måtte jo være en sak turister i vår vakre by kunne sette pris på. Jeg mener å se vårt lands største lyriker og forfatters, kanskje vå mest kjente persons sitater skrevet i granitt. Det er vel større enn håndavtrykk utenfor den Svarte Katta. Ikke til forkleinelse for de som har fått sine fingeravtrykk foreviget der, men jeg er ikke sikker på om jeg vil sette Ibsen og Juster i samme bås.
Hvorom allting er. Jeg har sjekket og fåttt til svar at disse sitater ikke er samlet. Så da var det å ta saken i egen hånd eller egen penn om du vil. En strålende høstdag (i dag) tok jeg med meg en notatblokk og en penn og vandret samme vei som mester Ibsen selv gjorde hver dag. Fra Museet, ned Henrik Ibsens gate over til Fredriksgate og ned Krl Johans sydside. Helt til Grand Hotell (der folk stimlet sammen for å se et eller annet Gaga-greie) og så ned til Rosenkrantzgate der de sitatene stopper opp. Før det dukker opp et enslig utenfor Universitets Urbygning, der han alltid stilte sin klokke.
Så her har dere dem, sitatene, Fra sitat nr. 1 til sitat nr 22 der vi går over til Fredriksgate og leser nr. 23 til nr.32. Egentlig et ganske velvagt sitat akkurat der.
Så er det sitat 33 på Karl Johans sydside helt til sitat 63. Der krysser vi Karl Johans gate og møte sitat 64 og Byggmester Solnes utenfor Grand og ned mot sitat 67 på hjørnet Rosenkrantz gate.  Så er det altså ikke noe før nr. 68 og Urbygningen.
Jeg håper dere har like stor glede av å lese dem som jeg har hatt av å skrive dem ned. Neste prosjekt blir to permer og flere språk. Men nyt dette foreløpig
Vær så god




1
Kongsemnerne
Skaldskap læres ikke. Jeg fik Sorgens gave og saa var jeg skald
2
Hærmennene på Helgeland
Sæt en ørn i Bur og den vil bide i stengene enten de saa ere av Jern eller Guld
3
Kongsemnerne
En mand kan falle for en andens Livsværk; men skal han blive ved at leve, saa maa han leve for sitt eget
4
Et rimbrev
Kræv ikke; ven, at jeg skal gåden klare; jeg spørger helst; mit kald er ej at svare
5
Tak
Hendes hjem er her ude på frihedens hav, hvor digterens skude kan spejle sig av.
6
Fru Inger til Østraadt
Der er ikke een af dem, som har Mod til at være Mand, og dog bebreide de mig, at jeg er en Kvinde.
7
Peer Gynt
Slot over slot sig bygger!
Hej, for en skinnende Port!
Staa! Vil du staa!
Det rygger længer og længere bort!
8
Brev til redaktør Amandus Schibsted 27. mars 1886
Det er ikke lovprisninge eller tilslutning, jeg tørster efter. Men forståelse. Forståelse.
9
Rosmersholm
Og så er det vel to slags viljew i et menneske, skulde jeg mene!
10
Gengangere
Jeg står iukke i det med alle disse bånbd og hensyn længer.
Jeg kan det ikke!
Jeg må arbeide mig du til frihed
11
Brendte skibe
Mot snelandets hytter, fra solstrandens krat, rider en rytter hver eneste nat.
12
En folkefiende
En skulde aldrig ha’ sine bedste buxer på, når en er ude og strider for frihed og sandhed.
13
Uden navn
Mer end livet, mine herrer, er en drøm, som ei fik liv
14
Mit Fædreland. Dikt i Morgenbladet 20.november.1890
Sålangt min digtning tænder sind i brand,
Sålangt går grænsen for mit fædreland
15
Brev til Bjørnstierne Bjørnson 15.juni.1897
Norge er et vanskeligt land at have til fædreland.
16
Brand
Se, statens forraad er kun tyndt; den vil Valuta for sin Mynt.
17
Kjærlighetens komedie
Kan hende jeg sejler min Skude paa Grund; men saa er det dog dejligt at fare!
18
Peer Gynt
Atter og fram, det er lige langt; - du og ind, det er lige trangt
19
Fru Inger til Østraadt
Tanken har Maagevinger; Havet standser den ikke.
20
Terje Viigen
Stort har jeg mistet, men størst jeg fik.
Bedst var det kan hende, det gik, som det gik,-
Og så får du ha’e tak da Gud
21
Peer Gynt
Gaa udenom, sa’e Bøygen.
En faar saa her
22
Keiser og Gallileer
Det er visdomslærere nok i denne stad;
Men hvor er visdommen?
23
Fra opptegnelsene til Et Dukkehjem, Roma 19.0ktober.1878
Kvinder dømmes i det praktiske liv etter manden lov, som om hun ikke var kinde men en mand
24
Kjærlighetens komedie
Du kjender ej den Kapital, som bor i Kvindens Tanker og og i Kvindens Ord.
25
Et Dukkehjem
Jeg tror at jeg er først og fremst et menneske; jeg, likesåvel som du, eller iallfald, at jeg skal forsøge på at bli’e det
26
Til min ven Revolutionstaleren
I sørger for vandflom til verdensmarken.
Jeg lægger med lyst torpèdo under Arken
27
Peer Gynt
Paa Ridestellet skal Storfolk kjendes!
28
Kongsemnerne
Gaar til sin Gjerning de norske Mænd
Viljeløst mimrende, ved ej hvor hen;…..
Kan kun om en Ting i Verden de enes, Den, at hver Storhed skal styrtes og stenes.
29
Bergmanden
Bryd mig vejen tunge hammer, til det dulgtes hjertekammer!
30
Brev til Georg Brandes 17.februar.1871
Hvad De kalder Frihed, kalder jeg friheder
31
Kongsemnerne
Det er mer at være Konge end at være Skald
32
Peer Gynt
Kan du træffe Kongen, - gaa udenom lakejen
33
Kongsemnerne
Sitat valgt av Kirsti Volle
Der ligger ingen sejrende magt i det, at have Rett
34
En Folkefiende
Sitat valgt av Faride Katanchi
Sandhedens og Frihedens farligste fiender iblandt os, det er den kompakte majoritet
35
Peer Gynt
Sitat valgt av Jan Olav Riise
Ja, tænke det; ønske det; ville det med; men gjøre det.
Nej; det skjønner jeg ikke
36
Peer Gynt
Sitat valgt av Øyvind Rusten
Det er ikke grejdt at forstaa, hvor Skoen trykker, naar en ikke har den paa
37
Brand
Sitat valgt av Grethe Elisabeth Hauge
Det, som du er, vær fuldt og helt og ikke stykkevis og delt.
38
Vildanden
Sitat valgt av Simen, Erlen, Petter, Ida, Lasse, Espen, stine, Øystein, Eric,  Tina, Daniel Bjerke VGS 2. klasse Idrett vår -06
Der gives mennesker her i verden, som dukker til bunds bare de får et par hagel i kroppen, og så kommer de aldrig op igjen mer.
39
Lille Eyolf
Sitat valgt av 2MDF Hartvig Nissens skole 2006
Herregud en kan da ikke gøre noget bedre end lege i denne velsignede verden
40
Vildanden
Sitat valgt av Gina K. Granum
Tar De livsløgnen fra et gennemsnitsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme.
41
En Folkefiende
Sitat valgt av Marte Synnøve Abrahamsen
Sagen er den, ser I, at den stærkeste mand i verden, det er han, som står mest alene
42
De unges forbund
Sitat valgt av Thomas Thiis-Evensen
Vi ejer Tiden; men Tiden ejer også os.
43
Brand
Sitat valgt av Sven Morten Arnesen
Evigt ejes kun det tabte
44
Peer Gynt
Sitat valgt av Ingrid Falk
Hvor Udgangspunktet er galest, blir Resultatet originalest
45
Fri Inger til Østradt
Sitat valgt av 2AAC Lambertseter VGS 2006
Hør, skulde det nu ikke være på Tide at kaste masken?
46
Brand
Sitat valgt av Torgeir Størseth
Ikke tusind Ord sig prenter som en Gjernings Spor
47
Fra I en Komponists Stormbog
Spil, så stenen spruder gnister!
Spil, så dyrehammen brister!
48
Peer Gynt
Jeg har lest på Trykk
-          og Sattsen er sand –
”Ingen blir Profet i sit eget Land”
49
Tale til Studentenes fanetog 10.september.1871
Og hvad er så det; at digte?
For mig gikj det sent op, at det; at digte; det er væsentlig at se.
50
Brand
Stryg ikke Sprogets gamle Gloser, før du har skabt de nye ord.
51
Catalina
Her raader Magtsprog, ej Rettferdighed
52
Peer Gynt
Man skal ej læse for at sluge,
Men for at se, hvad man kan bruge.
53
Brev til Georg Brandes 20.desember.1870
Det eneste jeg elsker ved friheden, er kampen for den; besiddelsen bryder jeg mig ikke om.
54
Vildanden
brug ikke det udenlandske ord idealer. Vi har jo det gode norske ord: løgne
55
Kjærlighetens komedie
Det gaar en Nemesis i gjennem Livet; At rømme væk fra den, er ingen givet.
56
Brev til Olav Skavlan 24.januar.1882
Norge er et frit land befolket av ufrie mennesker.
57
Samfundets støtter
Å, hvor vi her lider under mishandling af vaner og vedtægter!
Gør oprør imod dette.
58
Brev til Georg Brandes 17.februar.1871
Verken moralbegreperne eller kunstformerne har nogen evighed for sig.
59
En folkefiende
Men det kan da vel for fanden, aldrig i evighed være ret at de dumme skal herske over de kloge
60
Et vers
At leve er - krig med trolde
i hjertets og hjernens hvælv.
At digte, - det er at holde
dommedag over sig selv.
61
En folkefiende
Minoriteten har altid retten
62
Brand
Byd ilden skilles fra sin Hede,
Sne fra sin frost,
Sjø fra sin Væde!
63
Et dukkehjem
Livet har lært mig, ikke at tro på talemåder.
64
Byggmester Solnes
Luftslotte, de er saa nemme at ty ind i, de. Og saa nemme at bygge også.
65
En folkefiende
En får ta’ føden, hvor en kan finde den
66
Opptegnelse til Hedda Gabler
Livet er ikke sørgeligt,
-          Livet er latterligt –
-          Og det kan ikke bæres
67
Vildanden
Uh. Ikke flæsk
68
Keiser og Gallileer
Sitat valgt av Vigdis Ystad
Last ikke tiden. Havde tiden været større, så var du bleven mindre.

3 kommentarer:

Anne sa...

Knall-ide å få alle på et brett.
"Man skal ej læse for at sluge,
Men for at se, hvad man kan bruge". Jeg vil samle hele listen til bruk i passende stunder:-)

Anonym sa...

Takk! Nå hjalp du nettopp noen med norskleksene ;) hehe...

Linguna sa...

Det var jo supert å få dem alle samlet på et sted... Jeg blir alltid gående litt i sikksakk og ser litt for mye ned i bakken, fordi jeg blir like fascinert over sitatene hver gang... :) Men det er merkelig få som stopper og leser egentlig...?