1

20. februar 2010

En liten bønn!

Kjære NAV!

Jeg vet at jeg:

- skal tjene mitt brød i mitt ansikts sved.
- er ansvarlige for mine handlinger.
- ikke skal ligge andre til last.
- skal være en smafunnsnyttige borger.
- ikke skal spørre hva landet kan gjøre for meg, men hva jeg kan gjøre for landet.
- alltid har det bedre enn noen andre.
- skal krumme ryggen og prøve igjen.
- har fått valgets gave og at jeg har valgt veien selv.
- ikke skal spørre for det er en større glede å gi.
- er kravstor og alltid vil ha mer enn det jeg har.
og
Jeg vet at jeg være takknemlig fordi jeg bor i et velsignet land.
Jeg vet at jeg skal kjempe for alt jeg har kjært. Dø om så det gjelder.

Jeg vet alt dette.

Men kjære NAV!

Jeg er dessverre ikke istand til å:

- tjene mitt brød for kropp og sjel orker ikke mer.
- ta ansvaret for alle mine handlinger jeg har gjort tidligere.
- ikke å ligge andre til last for jeg har ingen reserver selv.
- være en samfunnsnyttig borger fordi den samfunnsnyttige delen er gått i stykker.
- se hva jeg kan gjøre for landet og derfor må jeg spørre hva landet kan gjøre for meg.
- se de andre som har det værre
- krumme ryggen mer enn den allerede er krummet
- rette opp de valg jeg har gjort feil fordi jeg står i en blindvei uten mulighet til å snu.
- gi fordi jeg har ikke noe å igjen.
- leve på det jeg har så jeg må ha litt mer enn det jeg har.

Men Kjære NAV.

Jeg er takknemlig fordi jeg vet at jeg bor i et velsignet land med en natur og et klima og medmennesker som er uten sidestykke på vår lille klode, men det hjelper ikke bare å vite, det er godt å oppleve av og til også.

Jeg kan kanskje ikke lenger kjempe for det jeg har kjært for jeg har ikke noe å kjempe med.
Men Dø, det kan jeg fortsatt.

Så se i nåde til meg lille menneske, se i nåde på mine brev til deg
og vær min venn NAV, ikke min fiende!

Amen

2 kommentarer:

/sp sa...

Kjære Frithjof - send din lille bønn til våre folkevalgte også.... Du er så utrolig flik til å uttrykke deg - jeg blir litt stum hver gang - skulle ønske jeg kunne gjøre noe for deg....

liss sa...

Takk for dine ord, som jeg skulle ha skrevet det selv. Er der no, å jobber hardt for å kom tilbake til livet. Vil så gjerne fungere med familie å venner, og selvfølgelig jobb igjen. Lykke til, å ikke gi opp. Det er en plass til oss også i samfunnet, for vi er født for å bidra her i livet, om det er store eller små bragder. Vi har alle en mening her på jorda.