1

7. februar 2011

JEG HAR 260 VENNER !!!

Jeg har 260 venner.  Ja, på Facebook altså. 260  venner, det er jo ganske mange mennesker, men ikke veldig mange. Men dersom vi gjør et lite tankeeksperiment og sier at jeg er en ganske gjennomsnittlig person så kan vi få noen morsomme tall.

Altså, jeg har 260 venner og fordi jeg er gjennomsnittlig så har alle mine venner det også, og hvis vi så sier at vi alle jeg har 6 felles venner med hver av dem så vil jeg bare gjennom første ledd kunne komme i kontakt med drøyt 66.000 mennesker.

Nå begynner det å monne. 66.000 mennesker som jeg, i prinsipp, kan nå dersom jeg tok meg bryderiet med å sende hver av mine 260 venner en melding.

66.000 mennesker. Fortsatt ikke enormt mange, men dersom vi igjen gjorde regnestykket med 260 venner på hver og det samme antall felles venner så er vi plutselig oppe i  ca. 16.775.000. Nå hjelper det. Det er ca 3 ganger norges befolkning.  Med andre ord, hvis jeg skriver en melding til mine 260 venner der jeg ber alle som leser den om å sende den videre til sine venner og 10% gjør det så vil meldingen i løpet av 2 ledd være lest av 1.677.500 mennesker.  Det er mange, og det bare gjennom 2 ledd. Legger vi på et ledd til, og antar de samme 10% så er vi oppe i 460.000.000 og med et lite ledd til har vi nådd: 11.684.000.000 mennesker. Nesten 2 ganger jordens befolkning.

11.684.000.000 det er mange mennesker, mange venner. Gjennom 4 ledd har jeg nådd 11 milliarder mennesker.

Om vi igjen tenker at det bare er ca. 5% av jordens befolkning som er på Facebook (jeg mener å ha lest at ca. 300 millioner mennesker er der) så har jeg nådd samtlige Facebookere nesten 40 ganger. Skremmende.

Det er faktisk skremmende at verden er blitt så liten.Så liten at jeg ved å sende ut en melding, forutsatt at budskapet er godt nok, kan nå så mange på så kort tid og til så liten kostnad. Tenk hvilken makt jeg kunne få. Jeg kunne bli jordens hersker før noen skjønner hva som har skjedd. Og da, da skulle jeg styrt og stelt og bestemt. Bestemt masse, men aller først skulle jeg bestemt at NAV skulle bli flinkere og så skulle jeg bestemt at det ikke var lov å ta makten på så tynt grunnlag som noen meldinger på Facebook.

Ja, også skulle jeg, før jeg erklærte min egen makt for ulovlig, bestemt at alle, og jeg mener absolutt alle skulle være glad i hverandre og være ordentlige, ekte venner. Det skulle jeg bestemt.

Ingen kommentarer: