1

3. februar 2011

EN NY DAG!

En ny morgen er rundet og atter står en dag for døren. Og av en eller annen grunn føles denne dagen god. Jeg har tenkt å smake lenge på den slik at jeg kanskje kan dra frem smaken, følelsene, en dag da morgenen ikke er så god.
Hvorfor er den god idag? Jeg vet ikke, men jeg har gjort meg noen refleksjoner.
I går greide jeg å ta en tur ut, og da møtte jeg en gammel venninde. Veldig hyggelig, men ikke så godt når hun kunne fortelle at hun var i ferd med å miste sin mann som følge av alvorlig sykdom.
  • Kan min opplevelse av en god dag idag skyldes at jeg har fått en påminnelse om at andre også har det vondt, fasktisk enda vondere enn jeg selv?
I dag skal jeg i begravelsen til en veldig god venns far. Ikke akkurat den triveligste måten å tilbringe en formiddag på.
  • Kan min opplevelse av lys i enden av mørket ha med det å gjøre at jeg blir synliggjort at døden helst hører høy alder til, og at jeg ikke er så gammel enda.
De siste dager har vi lest om opptøyer, blodige opptøyer i forskjellige Arabiske land. Skremmende lesning og en fryktelig påminnelse av hva mennesker er i stand til når strikken er strammet langt nok.
  • Kan min positive holdning til min offentlige motstander idag rett og slett være at et alternativt offentlig system ser ut til å være enda værre.
En bedrift eiet av en forretningsmann med et konglomerat av bedrifter er slått konkurs. Vi snakker gjeld i milliardklassen og egne boliger pantsatt for 100 millioner.
  • Kan mitt håp om en mulig økonomisk opptur skyldes at jeg ser hvor marginale mine problemer er i forhold til andre.
Finansmegler, tidligere sjef i et stort finansforetagende er siktet for store, jeg mener virkelig store skatteunndragelser. Unndragelser som må være gjort bevist for å forhindre fellesskapet å få de skattemidler det i henhold til dagens lover er berettiget til.
  • Er jeg glad i dag fordi de fleste av mine problemer ikke skyldes hverken ond vilje eller kriminell adferd, bare uvitenhet, toskeskap og åpenbar sykdom.
Jeg tror jeg skal nyte denne dagen for alt den er verdt. Jeg skal ta frem denne lille epistel eller hva den kan kalles og lese den ofte.  Jeg skal igjen sette opp en lapp over sengen min der det skal stå:
DU DØR IKKE AV DET!
GLEM IKKE 3.2.2011

Ingen kommentarer: