1

26. desember 2010

NYTTÅRSFORSETTER

2010 nærmer seg historiebøkene, tiden går svanger med et nytt år, et nytt tiår. Kanskje på tide å se litt bakover, men mest fremover.
Forresten, jeg blåser i fortiden, den er ikke så spennende allikevel, jeg tror jeg konsentrerer meg om morgendagen, morgendagen som rinner om snaut 126 timer. (Den kloke leser vil fort skjønne at skrivende stund er 2.juledag kl. 18.15). Det er morgendagen, det nyfødte året jeg kanskje kan gjøre noe med, støpe i min egen skje. 
Altså, kort tid før redigeringen av årets historiebøker er over og disposisjonen for det lille nye  år må forfattes. Det er på sin plass med nyttårsforsetter, eller egentlig ikke forsetter men mål, små og store målsettinger. Hvor mange som nåes vil tiden vise. Men målene skal settes og så får unskyldningen eller forklaringenm for det  uoppnådde formes når den tid kommer.
1. Ensomhet – Sosialt liv!
Jeg er jo ikke ensom, ikke i ordets forstand, men jeg har vel de siste årene ikke vært flink til å kontakte mennesker rundt meg. Ikke vært flink til å invitere til selskap, gå på besøk eller bare slå på tråden.
Dette skal det bli en forandring på. Så nå får dere der ute forvente en kraftig økning i oppringninger. Og det til alle døgnets tider.  Telefon, sms, e-mail, facebook-meldinger, brev (ja jeg mener gode gammeldagse brev), bursdagkort osv osv. Jeg skal bli flinkere. Ikke bare for min egen del, men for alle andres del også. Kanskje det kan smitte. KAnskje min telefon vil ringe litt oftere. Det er noe med det å ta det første skritt.
Jeg skal også være mer åpen for å treffe nye mennesker. Spesielt mennesker av det andre kjønn og så se hva som kan komme ut av det.  Det er på tide å se mrealiteten i øynene og skjønne at det ekteskap som ble inngått i 1978 er en del av den tidligere nevnte historiebok. Jo friere jeg stiller meg selv jo friere kan også hun bli.  En ren vinn-vinn siutuasjon.
Om det måtte være en jeg tilfeldigvis støter borti på bussen, langs skiløypa, i en stolheis, eller om det er et resultat av en bevisst handling gjennom det moderne sjekkestedet; nettet, eller om det er et resultat av at venner “tilfeldigvis” har invitert meg og en annen singel til et selskap, eller om det ikke blir noen i det hele tatt. Se det vil neste års historiebok kunne fortelle.
Jeg skal også være mer sosial. Jeg skal invitere, av plassmessige årsaker blir det få à gangen, mennesker hjem til meg. Et glass vin, en kopp kaffe eller te, hyggelig samtale; hva som helst, men jeg skal bli flinkere.
Så det er forsett nr. 1. Jeg skal bli synligere!
2. Sykdom – attføring!
Jeg er jo ikke syk, ikke i den somatiske forstand (bortsett fra dette med sluket da, men det holder jeg utenom). Jeg er syk i den forstand at jeg ikke alltid vet hvordan dagen blir, men hvem vet vel egentlig det? Jeg sitter akkurat og leser “Kilden” av Gabriel Scott. De som ikke har lest den: Løp og kjøp, lei eller lån. Det er hverdags-visdom på noen få sider, men livet ditt blir ikke det samme etterpå.
Jeg vet at jeg må gåpå medisiner resten av livet for å kunn e fungere så der, og jeg vet at jeg i noen år nå har vbært 100% arbeidsufør selv om NAV ikke helt har akseptert det.  Derfor har jeg bestemt meg for å snu på den flisa.
Jeg skal prøve.
Så får det gå som det vil, men ingen skal si etterpå at jeg ikke forsøkte. Jeg har i den site tid, eller kanskje de siste årene fundert over hvem jeg er, hva jeg vi og hva jeg er god til.
Et ord har kommet tilbake til meg: Kjærlighet. Kjærtlighet til mennesker. Kanskje det er det jeg skal jobbe med, mennesker.
Da jeg jobbet som rekrutteringskonsulent eller menneskesalg om du vil oppdaget jeg at jeg var mer opptatt av å finne arbeidsplasser til de søkende enn å finne søkere til arbeidsplassene. Jeg skjønte fort at den veien å gå ikke gav store beløp iu pungen, men de gangene jeg klarte å få en som ellers ville hatt problemer ut i jobb utren at jeg tjente et øre,  så ga det meg mye mer enn da jeg fikk palssert en Adm.Dir og tjente grovt med penger.
Når jeg så også får beskjed fra NAV om at jeg må på attføring er det at jeg ser hvor jeg vil være, hva jeg vil jobbe med og hvor jeg vil tørre å gå på trynet.  Jeg vil jobbe med attføring.
På Finn.no fant jeg en ANNONSE (klikk og les) som traff meg rett i hjertet.  Jeg skal søke på den i morgen den dag. Og hvis det er noen av dere som leser som enten kjenner til rekrutteringsfirmaet eller oppdragsgiver så tar jeg imot enhver bistand, og skulle noen av dere ha lyst til å være mine referanser så er det bare å melde seg.
Dette skal jeg klare!
3. Fattigdom – trivsel!
Det er ingen hemmelighet at min finansielle tatus ikke er av Røkkenivå. Ikke engang av kassadamenivå, men jeg overlever. Det er mange ting, eller nesten de fleste, jeg må si nei til. Ikke har jeg bil, ikke er jeg kredittverdig og ikke har jeg penger på bok, men jeg har stjernehimmelen som loddesnor og naturen som vaterpass. Jeg skal nyte mer enn å kyte.
Skulle forsett nr. 2 trå til så blir det noe lettere å rette på dagens virkelighet, men uansett så skal jeg gjøre mitt alller ydderste for å komme på beina igjen.
Uke 1 – 2011 skal gå med til å systematisere meg selv, mine kreditorer og mine skarve verdier. Deretter skal jeg forsøke å få til avtaler som gjør at jeg ikke lenger trenger å være redd for å gå i postkassen og til slutt skal jeg ikke lenger gå med bøyd nakke nærmest husveggene når jeg er ut og går.
I 2001 vil dere se meg med hevet hode, rett rygg og klart blikk hvis dere møter meg på gaten.
4. Vomøkning – mosjon!
I det siste år har det vel ikke vært til å skjule at det korporlige legemet har forandret karakter. Six-packen (i den grad jeg har hatt en slik) har utviklet seg til noe mer i retning av en beer-bag, turhastigheten har gått fra rask gange til rusling og ryggen har gått fra vidjemyk til granstiv.
Fra og med morgendagen blir det anderledes. Allerede mandag 27.des 2010 skal kroppen ut og forflytte seg, og det fort. Den skal bevege seg langer og fortere enn den har gjort på flere måneder.  Det er lenge siden jeg har tatt en god dusj fordi jeg har vært svett. I morgen skal det skje.

Se det, det var forsettene for AD 2011. Og helt mot slutyten, for dette er sansynligvis min siste blogg i 2010 ønsker jeg dere alle
En strålende avslutning på det gamle år
og et GODT NYTT ÅR.

Ingen kommentarer: