1

6. desember 2010

På tide med litt nytt!

Jeg vet jeg burde være både glad, takknemlig og tilfreds her jeg sitter i min nye leilighet og lar de første morgensolstrålene flomme inn stuevinduet.  Jeg vet jeg burde være fornøyd med at jeg har det varmt og godt med sentralfyr.  Jeg vet jeg jeg burde smile fordi maven er mett og sengen har vært god i natt.
Men slik er det dessverre ikke.
Jeg virker sikkert både glad og fornøyd når dere møter meg ute på gaten, på en kafè eller i annet sosialt samvær. La meg da presentere dere for Masken! En sak jeg presenterte noen for i mars 2009 og som jeg har slåss med siden tidenes morgen.


Jeg lurer på hvem de ser!

Skulle bare klø meg litt på kinnet. Ikke noe spesielt i det forsåvidt. Det klødde litt på kinnbenet under venstre øye, jeg har et punkt der som ofte kiler og klør litt, så det var ikke noe spesielt i det hele tatt.

Men det var noe som var uvant likevel. Noe jeg har kjent før, men som jeg trodde var en saga blott. Kinnet kjentes litt hardt, litt ugjennomtrengelig. Nesten som om det var lagt en plastplate over kinnet, en plate som beskyttet det mot noe.

Noe ga meg en følelse av deja vu, noe opplevd tidligere, noe ubehagelig. Jeg kjente litt på høyre kinn også, og samme platen var der. Og i pannen og på leppene, på nesen, haken, selv øynene kjentes sive og nesten døde.

Så hadde den altså kommet igjen.

Murringen i maven kom også, det lille ubehaget som igjen presset litt på oppover i halsen, vibrerende forbi leppene og la et trykk bak øyelokkene. Og tankene, ønskene. De som ikke hadde vært der på mange måneder. De var tilbake.

Og jeg som trodde jeg var kvitt den for godt.

Ubevisst, eller var det kanskje bevisst, begynte jeg å gå gjennom de siste dagers hendelser, samtaler, spørsmål og svar. Og de var også der. Alle de gamle svarene på de gamle spørsmålene.


* Jo takk, det rusler.

* Takk, bare bra.

* Du vet meg, jeg lander alltid på beina.

* Trives godt nå.

* Fint, bare fint.

Den var der:

MASKEN!

Den jeg hadde jobbet så hardt for å bli kvitt. Den var blitt med meg som nissen på lasset. Overlevd medisiner og sykehusophold, behandlinger og samtaler, bevissthet og tanker. Den var ikke knust. Den var ikke engang forandret. Den hadde nøyaktig den samme formen, den samme uttrykksformen som den hadde hatt i de foregående tiårene.

Lurer på om de andre har sett den? Eller er den så overbevisende naturlig at ingen ser at den er limt på. Det vil si at den har limt seg selv på. Tatt kontrollen over meg og mitt ego igjen. Lurer på om de har sett noe, hørt noe, men ikke hatt lyst til å blande seg inn, ødelegge det de har følt jeg har bygget opp igjen.

Og alle de menneskene jeg har passert på mine vandringer i byen. Har de sett den pent antrukne mannen på vei til et eller annet, med maske og kostyme så ingen skal trenge inn i det innerste. Eller har de sett forbi skallet og sett hvor sårbar krepsen, eremittkrepsen, er uten det lånte skall.

Ja hva skal man si? Jeg er ikke sint, bare veldig skuffet. Det tar visst lenger tid enn håpet på.

Jeg får bare håpe at noen ser og hjelper meg å knuse masken enda en gang.

Nå er dere presentert, nå vet dere kanskje hvem det er.  Kanskje dere har en maske på dere også. Hvem av oss er egentlig oss selv?
Kanskje litt åpenhet hadde vært godt for ikke bare meg, men for alle.  Ikke fullt så mye åpenhet som Assange prediker, men en liten privat Wikileak kunne nok vært godt.
Jeg er ikke, eller forsøker å ikke være flau over at jeg ofte ikke klarer å lese eller skrive fordi øynene er fulle av saltvann. 
Jeg er ikke, eller forsøker å ikke være redd for å si at det er tungt og vondt i maven veldig ofte.
Jeg er ikke, eller forsøker å ikke være misunnelig på mennesker som hadde et bedre lodd da psyken ble delt ut.


Jeg vet ikke om jeg gleder meg til jul og Deilig er jorden, for jorden min er ikke så veldig deilig.  Hvordan er din?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det er lett å svare: -"joda, det går" når noen spør hvordan hvordan det går med deg. Tror noe av losjens budskap er å tenke på HVOR det faktisk går, hvor er det vi skal? Hva er endestasjonen? hva gjør vi før vi kommer dit?

Og har du tenkt på at livet er samtidig både for langt og for kort til samme situasjon.

Livet er for kort til å være konstant lei seg, men livet er også for langt til å være konstant lei seg.
Livet er for kort til å bare spise sunt, men livet er også for langt til å bare spise sunt.

Alu, alu, laukar.. Kallevig.. :)