1

21. september 2010

Vekkerklokken

Et sted langt i det fjerne ringer vekkerklokken. 
Vekkerklokken på telefonen. Den er ikke på nattbordet, det høres som den er på kjøkkenet eller i stuen. Så utholdene og tålmodig som jeg av erfaring vet den er, så er det bare å stå opp og stoppe den. Enkelt. Bena ut av sengen, overkroppen i vertikal stilling, et puff med hendene og vips er det bare å gå masakråka i møte. Men noe er feil. Bena lystrer ikke tanken. Hele kroppen forblir horisontal. Javel, så var det nok en slik dag.
En slik dag da ingenting fungerer. Telefonen får få lov å mase til den ikke gidder mer. Selskapsblæren får forberede seg på en ekstrem innsats og frokosten blir kanskje inntatt til kveldsnytt.
En lang dag, veldig lang dag ligger foran meg. En dag med mange ønsker. Helst ønsker om funksjon. Men slik er det ikke.
Hvorfor er det slik? Hva forårsaker en total viljelammelse? Kan jeg skylde på noen? Er noen ansvarlig? Kunne jeg eller noen gjort noe annerledes? Tror ikke det. Vet at ingen er ansvarlige. Det bare blir sånn.
Så kommer det verste. I løpet av dagen kommer telefonen til å ringe igjen. Ikke vekkeringe, men snakkeringe. Hva gjør jeg da mon tro? Enten lar jeg den ringe, hvilket, avhengig av hvem som er i den andre enden medfører oppfølgings sms om alt er vel. Senere har jungeltrommene nådd mange. Han svarer ikke. Har dere hørt noe? Kanskje vi skal ta kontakt.
Da blir det etter hvert flere telefoner og sms med nærmest krav om svar. Jeg kan velge å la være å svare. Da tror jo alle at det er noe galt, og kravtelefonene blir bare hyppigere. Dårlig løsning både for meg og deg i den andre enden.
Jeg kan svare å si at alt er ok. Ta meg sammen noen minutter. I hvertfall en dårlig løsning for meg. Jeg kommer til å forlenge apatien med flere timer. Dårlig løsning for deg også. Du ringer av god vilje og jeg svarer med en løgn.
Siste løsning er å være helt ærlig. Best for meg og best for deg. Jeg tar telefonen og sier hvordan det er i dag.  Du lurer på hva som har forårsaket det, om du har gjort noe feil. Du foreslår alle mulige metoder og remedier som kan gjøre det lettere for meg. I god, meget god mening. Men det er slik at det ikke er noe spesielt som har trigget dagens apati og tristesse. Det bare er slik.
Merkelig.
Jeg vet jo hva som har gjort meg sånn. Jeg mener, jeg vet hvem som har gjort meg slik jeg er.  Leger og andre har etter samtaler og behandlinger funnet ut at jeg nok kunne vært annerledes, eller normal, hvis bare ting hadde vært gjort forskjellig i gamle dager.  Det er litt rart å tenke på. Men samtidig er det ingen som har skyld i noe som helst. Det er jo ingen som i bevisst og ond vilje har gjort det de har gjort.  De visste bare ikke bedre. De skjønte ikke at jeg trengte noe annet enn det jeg fikk.
Så ble livet sånn.  Så ble det slike dager. Så får jeg bare leve med det. Men jeg skulle
ønske at……..

1 kommentar:

Marit Kaasa Eliassen sa...

Og plutselig så jeg at siden var lenger enn det første jeg leste :)
dermed havnet jeg her jeg er akkurat nå !
Skal ikke skrive langt...ikke veldig...
men måtte bare kommentere noe i innlegget ditt som jeg kjenner meg så inderlig igjen !
Du bruker et herlig ord ang telefonen : " Snakkeringe " !! :-) jo takk....dette kjenner jeg til !Det er stor forskjell på "vekkekringe" og "snakkeringe"...det vet du...det vet jeg...og sikkert mange andre !
Snakkeringe er, når dagene er som de noen ganger er : forventninger-forpliktelser-...og sikkert mye mer !
Ikke alle dager er snakkeringing like velkomment...hvorfor er det så merkelig og så lite akseptert ?
Fordi om man har en mobil MÅ man vel ikke alltid være "til stede" ? Eller ?
Mobiltelefon er et fantastisk gode og et grusomt onde !
Hvis man ikke svarer på snakkeringingen...da føler man jo at det fordres en sms eller fler...for å forklare-bortforklare...
Men vi er jo selv dradd ut i dette - ganske bevisst...ikke sikkert det var forsket godt nok i forkant om mobiltelefon ville bli sunt for menneskeheten :-)
Her tar jeg meg selv i å lire av meg som om jeg befinner meg i egen blogg ...men av en eller annen grunn "innbyr" dine innlegg til å la "pennen" flyte bortover "arket"...som om vi skulle være bekjente fra før...
Jeg har bare en forklaring på dette, og det er at dine ord og beretninger-og måten du skriver på-tanker du tenker osv...treffer meg og gjør det helt naturlig å skrive en kommentar...en kommentar som i utgangspunktet bare skulle være en linje eller to !
Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre enn meg selv, men din ærlige og troverdige måte å dele tanker, følelser og meninger med "alle andre " på..roper på skrivelysten og min egen trang til å dele nettopp tanker-følelser og meninger !
Avslutter med å si at jeg "falt" for den sanmling av ord som finnes på siden her...det er bare så befriende flott og sånn en herlig blanding av tilsynelatende tilfeldige valgte ord...

" Håpet er den fjærlette tingen... som sitter klar i sjelen " ( Emily Dickenson )